lördag 9 maj 2009

GBG vs STHLM

Två fina fetivaler i storstäderna i sommar, båda med ganska imponerande startfält. Way out west i GBG och Where the action is i STHLM. En snabbmatch mellan deras stora dragplåster:

Duffy (STHLM) - Lily Allen (GBG) 0-1
Båda är bra, men jag är så svag för Lily Allens lättsmälta pop på senaste skivan för tillfället.



Neil Young (STHLM) - Glasvegas (GBG) 1-0
Lite orättvis jämförelse, men GBG hade ingen grinig gubbe att matcha med. Om man måste välja, så får man ta idolen med gitarren (som kanske inte orkar över atlanten igen) framför 2008 års hype (som säkert dyker upp fyra gånger till under 2009).



Nick Cave (STHLM) - Antony & The Johnsons (GBG) 0-1
Inget snack för min del. Har aldrig varit något Cave-fan. Men Antony Hegartys vansinnigt vackra melodier och spröda röst kan jag inte få nog av. Dessutom ska han få hjälp av Göteborgs symfoniorkester!

Pixies (STHLM) - My Bloody Valentine (GBG) 1-0
Två av 90-talets mest hyllade alternativa grupper. MBV är för mycket oljud och Pixies har gjort en av världens 10 bästa låtar: "Where is my mind".



The Pretenders (STHLM) - Arctic Monkees (GBG) 0-1
Går ju inte alls att jämföra, men Stockholm får sota för att satsa på så många gamlingar... Och jag skulle ge allt för att se Arctic Monkees framföra "Fluorescent Adolescent" live.



Moneybrother (STHLM) - Basement Jaxx (GBG) 1-0
Säkert bra ös på båda, men "riktig" gladpop går alltid före elektroniskt sväng i min värld.

Jaha, då blev det lika (3-3), så diplomatiskt. Men jag måste erkänna att vi 08:or får lyfta på hatten för Västkusten, som kan backa upp med Bon Iver, Band of Horses, Calexico och Wilco. Fyra grupper från Staterna som var och en skulle kunna förgylla en sommarkväll.

Men för egen del blir det nog ingen festival, jag får sitta och dreggla över artistlistorna och YouTube-klipp istället. Nåja, vad är väl en bal på slottet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar