torsdag 10 september 2009

Mitt favoritdjur

Jag är väl egentligen ingen djurvän men jag har en favoritart som vinner mitt hjärta så fort jag ser den. Självklart handlar det om akvariets stora hjälte: dammsugaren eller slamkryparen.

Skönare inställning till livet får man leta efter. Alla andra fiskar blir alldeles till sig så fort man närmar sig med matburken. Ge mig! Ge mig! Jag först!

Men inte slamkryparen. Aldrig slamkryparen. Han ligger kvar på botten och tar hand om resterna och algerna. Typ "varför åka upp till ytan och bråka när jag kan äta deras bajs här nere". Dessutom städar han insidan på fönstret utan att ta betalt. Inget gnäll från slamkryparen inte. "det är ju ingen annan som städar här inne. Och genom att äta skiten slår jag två flugor i en smäll".

Slamkryparen. Min idol - tack för att du finns!

En annan idol:

1 kommentar:

  1. Bowie forever.
    - This is ground control to Major Tom...

    SvaraRadera