onsdag 29 juli 2009

Popkriget avgjort

För en månad sedan gav Blur två bejublade comebackspelningar i Hyde Park för sammanlagt 120.000 fans. Jag hade så gärna varit på plats, men får nöja mig med Andres Lokkos recension. Han utnämner Blur retroaktivt till britpopens kungar före Oasis. Framför allt med tanke på de senaste årens utveckling. Blur lade av i rätt tid, medan Oasis forfarande släpper mediokra mangelskivor och skapar tröttsam inflation med alla festivalspelningar.

För mig har det aldrig varit något snack. Blur är och har alltid varit bättre än Oasis. Trots att de sistnämnda har spottat ut sig ett antal mästerverk såsom "Live forever" och "Masterplan", kan de aldrig mäta sig med Albarn-gängets låtskatt. Lika sant som att Beatles alltid slår Rolling Stones och att Elvis slår.... ehhh... Tommy Steele.

Nu håller jag tummarna att Blur annonserar en sista Europaturné och landar i Stockholm.

Döm själva:



1 kommentar:

  1. Tack för din neutrala och objektiva recension/tillbakablick på Oasis VS. Blur. Jag har givetvis inga synpunkter på vilka du gillar bäst men känner inte riktigt att det är schysst att jämföra Tender med Songbird. Största anledningen till att jämförelsen blir skev är att det är Liam som skrivit den. Alla hans låtar är skit. Jämför istället:
    http://www.youtube.com/watch?v=riE-GI0PxnE med
    http://www.youtube.com/watch?v=7qvKdXA1EGI
    Efter att du lyssnat så skulle jag uppskatta en dementi.

    SvaraRadera