tisdag 30 juni 2009

MJ - Out of my life?

Svårt att inte kommentera Michaels död, han var min stora idol från 6:an och ett antal år framöver. Jag stack ut lite från resten av killarna i klassen, i en tid då det var Europe, Bon Jovi och Iron Maiden som gällde (grupper som jag i och för sig också gillade).

Men Michael Jackson är nog den enda riktiga idolen jag har haft, med obligatoriska affischer i pojkrummet. Jag kom ihåg lyckan när jag fick ärva min bror Thomas inplastade affisch från Thrillerplattan, Michael liggande med vit kostym och en tigerunge över knät. Den passade bra till den 80-talstonade spegelväggen som jag också fick ärva av honom.

Jag kom också ihåg avundsjukan när mina två äldre bröder drog ner till Göteborg 1988 för att beskåda min stora idol på Bad-turnén. Och de sönderspelade kassettbandet med Off the Wall på ena sidan och Thriller på andra. Som triologi är de två plattorna tillsammans med Bad förstås svårslagna i pophistorien.

Man jag har spelat alla hans låtar så mycket att jag knappt reagerar när jag hör dem längre. Ungefär som de boende vid en flygplats, till slut vänjer de sig och hör inte när planen startar eller landar. Precis så är det med Michaels låtar för mig.

Jag fick i alla fall se honom live på Ullevi 1998 på History-turnén, men redan då var mycket av magin borta tyvärr, och de nyare balladerna tog för stor plats. Storslaget men inte så minnesvärt som man kunde hoppas.

Lite underligt. För någon månad sedan, redan innan hans död, tog jag fram alla hans skivor igen och har spelat en del för Elliot som också tycker att det är riktigt bra. Framför allt de tidiga Jackson 5-låtarna. Hans död blev därför en stor nyhet även för Elliot och nu ligger de ca 15 cd-skivorna med MJ och Jackson 5 uppradade i hans rum. När vi var på Liseberg i fredags fick vi också se hans stjärna på marken där flera hade lagt ut blommor och ljus. Elliot stod en bra stund och tittade, sorgligt men fint.

Diamanthanske, hatt och Moonwalk i all ära. Men det fanns en tid när det även för Michael Jackson räckte med en stickad tröja, en helt vanlig skjorta och en pall att sitta på:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar